Nemám na nic čas…

Nemám čas… To nemůžu stihnout…
To jsou dva extrémy špatného přístupu k hospodaření se svým časem.

První spočívá v tom, že JE TO TAK, NIKDO NEVLASTNÍME ČAS! Jenom my jsme filtr, který určuje, čemu se budeme věnovat a na co už tím pádem čas nezbývá… A hlavně, každý se můžeme rozhodnout, jak budeme přistupovat k věcem, kterými se zabýváme… Jestli uděláme, co je potřeba pro rychlé zbavení se problému, nebo investujeme více času a energie, abychom preventivně vyřešili i opakování problémů v budoucnu. Nebo jestli budeme problém odkládat a tím se k němu pořád vracet a čas ztrácet…

Druhý je OMYL, MŮŽETE STIHNOUT HODNĚ, JEN SI TO DOVOLIT! Je velký rozdíl mezi tím, kolika zvládneme věcem se věnovat, kolik problémů vyřešit, času na koníčky si udělat apod., když to chceme a dovolíme si s tím v vším začít, a rozdíl mezi tím, kolik času ztratíme při přemýšlení o tom, co nezvládneme, jaké nemáme možnosti, dovednosti a příležitosti atd. Můžeme stihnout všechno, co je pro nás důležité, když si dovolíme využít svůj potenciál k tomu, aby se to začalo dít. Třeba i s tím vědomím, že pro některé věci potřebujeme partnera, který je taky pro takový experiment odhodlaný a ušetříme tak čas oba společnou akcí… i s tím, že některé procesy ztratí svůj význam a uvolní se čas pro další… i s tím, že někdy na cestě za snem zjistíme, že podstatný nebyl cíl, ale proces…

Často od klientů slyším, že nemají čas na hledání práce, vytipování firem k oslovení, učení se cizímu jazyku, úpravu životopisu, nastudování problematiky, která je v jejich vysněném zaměstnání podstatná atd. atd. Často to souvisí s tím, že předem předpokládají, že je jenom jedna správná cesta a cíl.

Jak si zorganizovat a naplánovat čas? Co dělat, abychom za sebou viděli výsledky, úspěchy, vyrovnaný nebo lépe ziskový rozpočet apod.?

Na začátek jedno zklamání: nebude to hned. Je to totiž o dovednostech, které se nedají naučit ze dne na den, ale je třeba je trénovat, sebe trénovat v dovednostech, dát si čas na rozvoj dovedností.

A jak začít?

  • inspirujte se v literatuře o time managementu, slaďování osobního a profesního života
  • proberte to s někým, kdo podle vás to zvládá (třeba se taky dozvíte, že to tak úplně nezvládá… ale nebojí se toho)
  • uvědomte si, co jsou věci, které skutečně chcete, aby se ve vašem životě odehrávali a co je jenom výplň, bez které se obejdete
  • využijte případně nezaujatý pohled poradce nebo kouče (pokud možno naplněný zkušenostmi z práce s klienty i života), který Vám pomůže ujasnit si své představy, sny, potřeby, ale taky cesty k nim, a vhodné změny v dosavadních krocích
  • když příště bude před vámi problém, tak problém vyřešte a neodložte, minimálně se rozhodněte, jaké je řešení a naplánuje si, kdy to uděláte
  • když budete mít přání nebo představu, že by něco mohlo být fajn, tak to běžte zkusit nějakou bezpečnou formou