To nezvládnu. To neumím. Na takové pozici neobstojím… Zvládat, umět, obstát ve výzvě, to jsou situace, kdy nejde jen o vrozené předpoklady, ale často o dovednosti, které lze trénovat a získat. Spoustu dovedností trénujeme nevědomě, v přirozených situacích, v interakci s blízkými lidmi.
Tím se naučíme dovednosti potřebné pro zvládání situací, které zažíváme a pro spolupráci s lidmi, se kterými jsme v kontaktu.
Jenže v tom je zádrhel těch výzev a příležitostí k postupu, rozvoji atd. ve směru, který neznáme. Jsou to často situace, které bychom chtěli zvládat, ale zatím jsme neměli možnost to zažít, natož to trénovat.
Jsou dvě možnosti. Jednak jít do toho po hlavě a za běhu se vypořádávat s novými situacemi a v nich zjišťovat, jak na to, opouštět nefungující vzorce chování a učit se nové metodou pokus-omyl. To ale vyžaduje silné sebevědomí, schopnost nevyčerpávat se větší dávkou stresu, a nemít strach z neúspěchu hned napoprvé, ale je to taky cesta. A pak je možnost si:
- předem zmapovat, co lze očekávat v případě vstupu do výzvy za situace,
- nastudovat si co to vyžaduje za dovednosti a znalosti, popř. si načíst osvědčené postupy,
- nebo se s někým poradit, jak na to,
- a potom dovednosti trénovat a znalosti se učit.
To znamená dostávat se do situací, kde pro trénink dovedností je bezpečný prostor, v práci i v nepracovní oblasti:
- účast na novém projektu ve firmě,
- přijetí nového typu úkolů,
- vyříkání si vztahového problému s kolegou či šéfem,
- uspořádání oslavy ve velkém za minimum peněz,
- vydání se dovolenou do neznámého prostředí,
- nácvikem s podporou trenéra, poradce apod.
Každému bude bližší něco jiného. Důležité je uvědomit si předem:
- jaké výzvy situace budou přinášet,
- vědomě se rozhodnout jak (nově) se v nich zachovám
- a potom v klidu s odstupem reflektovat průběh, své chování, reakce okolí, jiné možnosti přístupu atd. atd. atd.
Trénink není otázka jednoho až dvou pokusů, střelec se nenaučil trefit s jistotou druhým pokusem.
První kroky k tomuto přístupu mohou být konzultovat své myšlenky, sny, příležitosti…
Druhým pak uvědomit si, co už umím a co je vhodné trénovat…
Třetím krokem je učení samotné, které už samo znamená změnu, nové podněty, příležitosti něco dokázat…